Mobile menu button
Design District Zagreb logo
PRETHODNA LOKACIJA

Zgrada Hrvatske poljodjelske banke

SLJEDEĆA LOKACIJA

Crkva sv. Petra

 

Blok Badel-Gorica

Marker ikona
Architecture
 

Kompleks nekadašnjih tvornica Badel i Gorica, lociran na križanju Martićeve i Šubićeve ulice, preko puta današnje tržnice Kvatrić, jedna je od neuralgičnih točaka istočnog dijela središta grada.

Pitanje njegove obnove i prenamjene odavno je akutno, postavši metafora za akcije revitalizacije zagrebačke industrijske baštine. Sve do 19. stoljeća okolica suvremenog Kvaternikovog trga bila je gradska periferija, gdje se nalazila drevna mitnica — ulaz u grad, da bi tek prva konjska pruga značajnije povezala Jelačić plac s novootvorenim Maksimirom. U međuvremenu, Vlaška ulica i Maksimirska cesta postale su prometne žile kucavice istočnog širenja grada, a Kvatrić je brzo postao ključno prometno čvorište.

Razvojem lokalne industrije na prijelazu iz 19. u 20. stoljeće, atraktivna lokacija postala je mala zona izgradnje brojnih tvornica. Među njima se najtrajnijom i najvažnijom pokazala Tvornica likera i octa ‘Arko’ (prema prijeratnom vlasniku Miji Arku, čuvenom hrvatskom podrumaru), nakon Drugog svjetskog rata preimenovana u ‘Marijan Badel’ (danas ‘Badel 1862.’ po izvornoj godini osnutka). Pored ‘Badela’, u istom je bloku svoje mjesto pronašla tvornica metalnog posuđa ‘Gorica’, te tvornica električnih kablova ‘Elka’, prije selidbe na Žitnjak.

Budući da grozd industrijskih pogona u biti nije bio pogodan za donjogradsku blokovsku strukturu, tvornice su se postupno selile na gradsku periferiju, a početkom 21. stoljeća na Kvatriću je ostao prazan i pust kompleks koji i dan-danas vapi za revitalizacijom i ponovnim osmišljavanjem. Godine 2012., Grad Zagreb i Gradski ured za strategijsko planiranje i razvoj grada raspisali su međunarodni javni natječaj upravo s tim ciljem, na kojem je bio prvonagrađen projekt portugalskih arhitekata Luisa Pedra i Pabla Rebela iz biroa Pablo Pita Architects. Međutim, do početka izgradnje i obnove još uvijek nije došlo, dok su se u blok putem najma uselili komercijalni sadržaji poput teretane i noćnih klubova.

Trenutak početka alternativnog promišljanja problema Bloka Badel, tj. mogućnosti njegove prenamjene u prostor namijenjen javnosti, na neprofitnim načelima, bila je manifestacija Operacija: grad održana 2005. u organizaciji Saveza udruga Klubtura (Clubture Network). Jednotjedno događanje koje je okupilo većinu najzanimljivijih zagrebačkih i hrvatskih protagonista civilne i umjetničke scene danas se doživljava kao presudan moment njezine konsolidacije, te putokaz za brojne slične projekte koji su poslije uslijedili u drugim mjestima i gradovima u Hrvatskoj.

 
 
 
 

POVEZANO

PULS*AR

PULS*AR je osnovan u prosincu 2013. godine, kao nova postava etabliranih arhitekata s velikim iskustvom stečenim kroz individualnu profesionalnu karijeru od gotovo dvadeset godina. Uz njihovo zajedničko djelovanje vezan je širok raspon različitih koncepata, dizajna i realizacija projekata, čime su zaslužili brojne međunarodne nagrade i priznanja.

Program bar

Bar Program smjestio se u prostoru bivšeg šarmantnog bistroa Divas. Saša Žerajić, nezaobilazno i omiljeno lice Divasa, koji je ondje radio od otvaranja, odlučio je u istom prostoru realizirati vlastiti koncept.

Atelier Ane Barbić Katičić

Ana Barbić Katičić kontinuirano, 15-ak godina (od završetka studija na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu), samostalno i skupno izlaže u Hrvatskoj i inozemstvu (Francuska, Belgija, Izrael). Do sada je izlagala 20-ak puta samostalno.

Dom sindikata grafičara

Sindikat grafičke i nakladničke djelatnosti Hrvatske je sa svojih 147 godina neprekidnog rada najstariji sindikat u Hrvatskoj, ali i šire, osnovan kao Hrvatsko tipografičko društvo.

Kreativni centar Ledana

Unutrašnjost bloka u Bauerovoj 19 jedan je od primjera dugogodišnjeg nastojanja za očuvanjem bivšeg industrijskog kompleksa tvornice leda kao prostora od javnog značaja, a protiv pokušaja njegove privatizacije.