Mobile menu button
Design District Zagreb logo
PRETHODNI POST

BOJAN BALETIĆ: Kvart promovira održive životne stilove

SLJEDEĆI POST

KASIM ČORIĆ: Ljudi sami prepoznaju sve što je drugačije

 

DRAŽEN DABIĆ: Četvrt oko nas predstavlja građanski dio Zagreba

 

“Dok šećem kvartom osjećam se kao da sam u Marinkovićevoj noveli. Htio sam biti i pomalo distanciran od gradske vreve. Imam probranu selekciju knjiga koje želim prodavati i cijenim ih, i zato sam ovdje.”

Na samom kraju 2015., prije nepunih pola godine, u ‘zoni Martićeva’ dogodila se mala, ali, kako se pokazalo, vrlo značajna promjena. Na uglu Bauerove i Martićeve skromno je, ali odlučno, niknuo sasvim poseban antikvarijat u zagrebačkom kontekstu, nazvan Bibliofil prema postojećoj online knjižari. Dražen Dabić, pokretač i vlasnik obje varijante antikvarijata, i online i offline, rođeni je Siščanin koji je svoj dom pronašao u kvartu, a svoju strast u i među knjigama. Vokacijom bibliofil, a profesijom knjižar, urednik i nakladnik, Dabić je radio u najvećim hrvatskim izdavačkim kućama, bio i direktor Profil Megastorea, Zagrebačkog sajma knjiga te lanca knjižara Profila i Školske knjige, da bi sljedeći korak napravio u smjeru naizgled male, a zapravo vrlo široke intimne priče, koja s vremenom dobiva sve više pratilaca i poštovatelja. Dolaskom u Dabićevu knjižaru ulazite među stranice uzbudljive i turbulentne literarne i umjetničke povijesti, dospijevate u raznovrsnu refleksiju prošlosti i privlačno zrcalo sadašnjosti. Sve je to očuvano i živi u literaturi koja ipak nije samo za gledanje, tj. čitanje, već i dodirivanje, mirisanje i cijelo iskustvo što čini knjigu — knjigom, praktički svetim predmetom.

U kakvom su odnosu Dabićeva literarna strast i prostor u kojem ju dijeli s drugim građanima, pročitajte u nastavku.

Dražen Dabić: Stanujem preko puta, u ‘Malom Vatikanu’, gdje živim otkad sam 2005. napusio Sisak i doselio se u Zagreb, pa sam ovdje otvorio i svoju knjižaru. Ulični lokal bio je prazan još od ’95., kako mi je rekla susjeda. Promatrao sam ga posljednje tri-četiri godine upravo zato što sam se spremao pokrenuti vlastiti antikvarijat i knjižaru, nakon dugogodišnjeg rada u velikim izdavačkim kućama, nakladništvu i knjižarstvu. Ovu gradsku četvrt odabrao sam za lokaciju svoje knjižare ne samo zato što živim u blizini, već i stoga što mi je najdraža i što se moja ponuda dobrim dijelom temelji na dvadesetim i tridesetim godinama prošlog stoljeća, a tu vlada arhitektura baš iz tog doba. ‘Vatikan’ je građen od 1926. do 1930., a zgrada gdje smo sada izgrađena je ’32. Na kraju krajeva, htio sam biti i pomalo distanciran od gradske vreve. Imam probranu selekciju knjiga koje želim prodavati i cijenim ih, i zato sam ovdje.

DAV_8165
Ovakav tip antikvarijata ne može se otvoriti za mjesec dana. Pripremao sam se za to punih osam godina i jako sam puno uložio u sve. Antikvarijat je specijaliziran samo za književnost i literaturu o umjetnosti, u što spadaju i dizajn, arhitektura i fotografija. Moji kupci uglavnom su ljudi koji znaju što je knjiga i koji od knjige traže nešto više — dodatnu vrijednost. Sve knjige u mojoj ponudi važne su (i) zbog svog dizajna, sve su ih oblikovali vrhunski umjetnici, od dvadesetih godina do poslijeratnog nakladništva.

Među ostalima, radim s velikim institucijama — muzejima, galerijama, knjižnicama i drugim ustanovama po cijelom svijetu. Prodajem knjige iz vremena bivših država u dvadesetak stranih zemalja, a posjedujem i ponešto inozemnih zanimljivosti, poput knjige Alberta Camusa s potpisom i sl. Dok sam osmišljavao projekt nisam računao na najširu moguću publiku, nego na ljude koje ovo stvarno zanima. Nisam baš toliko daleko od centra, mislim da se svatko u gradu tko to želi može jednom mjesečno prošetati dovde.

DAV_8171

Zasad sam objavio jednu knjigu, luksuzno izdanje zbirke poezije Sami u toj šumi Drage Glamuzine, bibliofilsko i limitirano, s fotografijama Stanka Abadžića. Upravo pripremam izdavanje serije od deset plakata: pet dadaističkih povodom stogodišnjice osnivanja pokreta Dada i pet s motivima najboljih naslovnica domaćih knjiga do ’41. godine, po mom izboru. Svi plakati bit će izvedeni sitotiskom u limitiranoj ediciji, te izloženi u antikvarijatu uz mali katalog. Planiram objaviti Tri Manifesta nadrealizma Andréa Bretona, ali i nekoliko bibliofilskih ili reprint izdanja avangarde iz dvadesetih i tridesetih godina prošlog stoljeća te pokoju zbirku poezije. Izvorna, uža sfera mog interesa bila je više konvencionalna književnost, ali kad sam počeo raditi kao antikvar, otkad sam 2010. otvorio webshop, zainteresirao sam se za avangardnu umjetnost i literaturu te počeo učiti. S vremenom sam naučio gotovo sve što se moglo, tj. kako prepoznati i utvrditi autentičnost svakog izdanja. Postupno sam sve to skupa i zavolio.

DAV_8179

Kvart oko Martićeve postupno se poboljšava. Sadržaj prostora prilično se mijenjao, razni obrti nisu uspjeli opstati, bilo je tu mnogo rotacije, no zadnjih par godina sve se donekle stabiliziralo. Jedno od najdražih mjesta mi je Zlatna školjka, restoran gdje često ručam. Posebno cijenim i Booksu. Svaki put kad uđem ili prođem pokraj, ljudi unutra čitaju ili pišu, pričaju i druže se — dovoljno im je biti tamo i razgovarati o knjigama. Ja nisam čest gost, ali samo zato što se tamo ne puši, a nema terase. No, svakako cijenim ljude koji Booksu vode pošteno, nepretenciozno i maksimalno opušteno. Sad su i dizajneri došli kod nas i rade nešto slično… Kavu pijem u kafiću Galerija 14, a navečer ponekad odem u Mojo, ali rijetko. Nisam više toliko za izlaske, no znam ići u Tvornicu na koncerte.

DAV_8166

Četvrt oko nas predstavlja građanski dio Zagreba. Dok šećem Tomašićevom, Lopašićevom, Laginjinom… Osjećam se kao da sam u Marinkovićevoj noveli. Ovdje se čovjek stvarno može ugodno osjećati — relativno je mirno, arhitektura je predivna i to je otprilike to.

 
 

POVEZANO

Program bar

Bar Program smjestio se u prostoru bivšeg šarmantnog bistroa Divas. Saša Žerajić, nezaobilazno i omiljeno lice Divasa, koji je ondje radio od otvaranja, odlučio je u istom prostoru realizirati vlastiti koncept.

PULS*AR

PULS*AR je osnovan u prosincu 2013. godine, kao nova postava etabliranih arhitekata s velikim iskustvom stečenim kroz individualnu profesionalnu karijeru od gotovo dvadeset godina. Uz njihovo zajedničko djelovanje vezan je širok raspon različitih koncepata, dizajna i realizacija projekata, čime su zaslužili brojne međunarodne nagrade i priznanja.

Atelier Ane Barbić Katičić

Ana Barbić Katičić kontinuirano, 15-ak godina (od završetka studija na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu), samostalno i skupno izlaže u Hrvatskoj i inozemstvu (Francuska, Belgija, Izrael). Do sada je izlagala 20-ak puta samostalno.

Dom sindikata grafičara

Sindikat grafičke i nakladničke djelatnosti Hrvatske je sa svojih 147 godina neprekidnog rada najstariji sindikat u Hrvatskoj, ali i šire, osnovan kao Hrvatsko tipografičko društvo.

Kreativni centar Ledana

Unutrašnjost bloka u Bauerovoj 19 jedan je od primjera dugogodišnjeg nastojanja za očuvanjem bivšeg industrijskog kompleksa tvornice leda kao prostora od javnog značaja, a protiv pokušaja njegove privatizacije.