Mobile menu button
Design District Zagreb logo
PRETHODNI POST

ANJA MUTIĆ: Moj povratak u kvart je stvaranje mog vlastitog prostora

SLJEDEĆI POST

LUKA PETRINJAK: Martićeva je totalni socijalni miš-maš

 

FIKTIV: Četvrt Martićeva treba postati odraz jake kreativne zajednice

 

“U kvartu je potrebno više inicijativa koje zaista korespondiraju s javnošću. Trebao bi se dogoditi zaokret od privatnog prema javnom, ‘kreativci’ moraju komunicirati s ‘lokalcima’. Cijela zajednica mora biti otvorena.”

Fiktiv, lociran u sjevernom dijelu Bauerove ulice, u jednom od haustora ‘Malog Vatikana’, osebujan je i neobičan dizajn studio. Točnije, njegova službena definicija glasi: “Fiktiv je kreativni studio specijaliziran za dizajn vizualnih komunikacija, online i offline“, ali osnivači ga vole zvati i “igralištem na kojem je granica između posla i hobija nacrtana brzim pokretom po zraku”. Pokrenut 2002., Fiktiv je ranije obitavao u Mlinovima, u zagrebačkoj podsljemenskoj zoni, stoga je ne tako davni dolazak u centar sigurno predstavljao veliku promjenu za partnere Andreja Filetina, Marka Vukovića, Milu Marinu Burger i njihov tim. Ipak, ‘Fiktivci’ nisu odlazili u nepoznato — već su se bili udomaćili u kvartu, intenzivno surađujući s arhitektima Penezićem i Roginom, čiji se ured nalazi praktički tik do njihovog. Zahvaljujući jednoj od njihovih suradnji, projektiranju popularnog Blok bara, temeljito je preuređen ćošak između Tomašićeve i Lopašićeve ulice, zadobivši novi život. Tako su igrom slučaja Fiktivci sudjelovali u preobrazbi ‘zone Martićeva’ i prije nego što su u nju uselili.

Fiktiv 05

Sveukupan rad studija Fiktiv odlikuju velika razigranost, slikovitost i brižljivo oblikovanje svih detalja dizajna, a da se pritom ne gubi svijest o strukturi i osjećaj za cjelovitost projekta — dapače, u pojedinom projektu se različita mjerila neprekidno isprepliću. Fiktivci su uvijek prepoznatljivo svoji — i to ne samo zbog jarke žute boje, osnove njihove vlastite vizualne DNK. Već dugo surađuju s nizom inozemnih klijenata. Tijekom prošle godine projektirali su nekoliko web stranica za američke klijente (Black Diamond Ventures, The Iron Horse Grill, We’ve Built), te vizualni identitet za Britance (Quantum Investing). Trenutno rade na dva velika UX/UI projekta za njemačko i kinesko tržište. Zaintrigirani svime time, posjetili smo Milu, Marka i Andreja u njihovom prostranom studiju, da bismo čuli sve o tome kako vide četvrt oko sebe i sebe u njoj, te naravno da ‘ubodemo’ i pokoju informaciju o njihovim sadašnjim i budućim planovima.

Andrej: Naš dolazak u ovaj kvart je donekle uvjetovan slučajnošću. Otprije smo mnogo radili s Penezićem i Roginom, i ‘potrefilo se’ da smo pronašli radni prostor u stanu odmah iznad njihovog, no i tražili smo ga u ovom dijelu grada. Bio nam je zanimljiv zbog arhitekture i stvari koje smo ovdje već radili. Čim smo ušli u budući studio, osjećali smo se super, vibra je bila dobra i brzo smo se s njim saživjeli.

Fiktiv 03

Mila: Po mom mišljenju, kvart se ističe upravo po atmosferi. Imam osjećaj da sam u velikoj dnevnoj sobi, ako tako hoćeš. Četvrt je izgrađena po mjeri čovjeka, nije prevelika, niti premala. Zelenih površina ima, a ima i puno malih lokala gdje možeš činiti… Bilo što! Pročitati novine, popiti kavu, obaviti telefonski razgovor, susresti se s nekim, pročitati knjigu. Sve je ležerno, prirodno, sve je blizu, postoji i određena infrastruktura za bicikliste… Mislim da je to najkarakterističnije za ovu četvrt. I to je zapravo nova pojava, unazad par godina. Nije tako bilo prije.

Fiktiv 02

Dakako, u Fiktivu su razmišljali o projektima koji bi se bavili samim kvartom, zasad samo na nivou brainstorminga, ali ideja za poboljšanje kvartovske infrastrukture im nipošto ne manjka.

Mila: Mnogo postojećih lokala još uvijek je zatvoreno i prazno. Situacija je vjerojatno slična u drugim dijelovima grada, ali ovdje, gdje je uz to već prisutna vibrantna zajednica, revitalizacija tih napuštenih prostora je točno ono što treba napraviti. Oživjeti ih i napuniti sadržajem. Voljela bih da ovaj kvart postane odraz jake kreativne zajednice u Hrvatskoj, homogene na razini zajedničkih interesa, koja se neće bojati lobirati za njih na državnoj razini. Željela bih da ovo postane ogledni primjer načina dobrog funkcioniranja stvari, kao odraz potencijala koji se ispunjava. Ne kažem da ovo mora biti jedini primjer, dapače, voljela bih da takvih kvartova u Hrvatskoj bude posvuda, ali bilo bi lijepo kad bi ovaj bio prvi.

DAV_4732

Marko: Mi se dobro sjećamo ove četvrti dok je još bila potpuno nefunkcionalna, kada ništa osim tih birtija više nije postojalo. Otvaranje Bookse je bila prva velika promjena. Čini mi se da do preobrazbe kvarta dolazi ponajprije na privatnu inicijativu proaktivnih, poduzetnih ljudi, koji znaju što žele napraviti i to rade dosta fokusirano. Međutim, ovdje nam je potrebno više inicijativa koje zaista korespondiraju s javnošću, s javnim prostorom, poput Bookse.

Dakle, morao bi se dogoditi zaokret od privatnog prema javnom, ‘kreativci’ moraju komunicirati s ‘lokalcima’, oni se moraju osjećati uključenima i cijela zajednica treba biti otvorena. Nešto slično se svojedobno počelo događati u Tratinskoj ulici, dosta se govorilo o tome, ali tamo su lokali potpuno zatvoreni prema sebi i ne komuniciraju dobro s ulicom. Ne bi tako trebalo biti, a to se ni ovdje ne bi smjelo dogoditi.

 
 

POVEZANO

PULS*AR

PULS*AR je osnovan u prosincu 2013. godine, kao nova postava etabliranih arhitekata s velikim iskustvom stečenim kroz individualnu profesionalnu karijeru od gotovo dvadeset godina. Uz njihovo zajedničko djelovanje vezan je širok raspon različitih koncepata, dizajna i realizacija projekata, čime su zaslužili brojne međunarodne nagrade i priznanja.

Program bar

Bar Program smjestio se u prostoru bivšeg šarmantnog bistroa Divas. Saša Žerajić, nezaobilazno i omiljeno lice Divasa, koji je ondje radio od otvaranja, odlučio je u istom prostoru realizirati vlastiti koncept.

Atelier Ane Barbić Katičić

Ana Barbić Katičić kontinuirano, 15-ak godina (od završetka studija na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu), samostalno i skupno izlaže u Hrvatskoj i inozemstvu (Francuska, Belgija, Izrael). Do sada je izlagala 20-ak puta samostalno.

Dom sindikata grafičara

Sindikat grafičke i nakladničke djelatnosti Hrvatske je sa svojih 147 godina neprekidnog rada najstariji sindikat u Hrvatskoj, ali i šire, osnovan kao Hrvatsko tipografičko društvo.

Kreativni centar Ledana

Unutrašnjost bloka u Bauerovoj 19 jedan je od primjera dugogodišnjeg nastojanja za očuvanjem bivšeg industrijskog kompleksa tvornice leda kao prostora od javnog značaja, a protiv pokušaja njegove privatizacije.